23 листопада 2011 року постановою Кабінету Міністрів
України було затверджено новий Державний стандарт базової та повної загальної
середньої освіти.
Новий
Державний стандарт ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого,
компетентнісного і діяльнісного підходів, що реалізовані в освітніх галузях і
відображені в результативних складових змісту базової і повної загальної
середньої освіти. При цьому особистісно зорієнтований підхід до навчання
забезпечує гармонійний розвиток академічних, соціокультурних,
соціально-психологічних та інших здібностей педагога та учнів. Компетентнісний
підхід сприяє формуванню ключових і предметних компетентностей. До ключових
компетентностей належить уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та
іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі природознавства
і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська,
загальнокультурна, підприємницька і здоров’язбережувальна компетентності, а до
предметних (галузевих) - комунікативна, літературна, мистецька, міжпредметна
естетична, природничо-наукова і математична, проектно-технологічна та
інформаційно-комунікаційна, суспільствознавча, історична і
здоров’язбережувальна компетентності.
Зміни
стануть можливими лише, якщо збагнути, що традиційною метою шкільної освіти
завжди було оволодіння системою знань, основами наук; пам’ять учнів
перевантажувалась чисельними фактами, поняттями, іменами, датами. Але знання не
завжди віддзеркалюються в діях. Наукою доведено, що для життєвого успіху необхідні
не самі знання, а вміння їх застосувати відповідно до конкретної життєвої
ситуації. «Дослідження, проведені психологами Гарвардського університету,
показали, що успіх на 85% залежить від особистісних якостей, правильного вибору
лінії поведінки, і лише на 15% визначається наявними знаннями». Таким чином,
необхідність змістити акценти в освіті із засвоєння фактів на оволодіння
способами взаємодії зі світом призводить до осмислення необхідності змінити
характер навчального процесу та способів діяльності учнів.
Позитивними
ознаками Стандарту є те, що в ньому передбачено наступність змісту семи
освітніх галузей Державного стандарту початкової загальної освіти: «Мови і
літератури», «Суспільствознавство», «Мистецтво», «Математика»,
«Природознавство», «Технології», «Здоров’я і фізична культура»;
Протягом трьох
років українська школа перебуває в стадії глибоких реформ. У минулому
навчальному році навчання першокласників велося за новими державними
стандартами і програмами. У нинішньому році реформування відбувається двома етапами.
За новими стандартами, крім першокласників, навчаються ще другокласники і
п'ятикласники. У цьому році з'явилися нові предмети: «сходинки до інформатики»
у другому класі, друга іноземна мова та інформатика - у п'ятому .
|